Joga

Joga

„Zdrowie jest skarbem, pokój umysłu jest szczęściem. Joga ukazuje drogę.”

Swami Vishnu-devananda

Ajurweda i  Joga są jak siostry. Obie dyscypliny mają ten sam cel, a osiągają go różnymi drogami.  Joga, jaką praktykują ludzie na Zachodzie, ma wiele form. Tym, co co je łączy są ćwiczenia fizyczne – asany. Joga w Indiach to bardzo stara filozofia oparta na praktyce duchowości. Istnieje tam wiele form jogi, ale nie takiej jak u nas na Zachodzie. W wielu tradycjach nie wykonuje się intensywnych ćwiczeń, a zamiast tego medytuje lub śpiewa mantry, poświęca swoje życie pracy w służbie innym lub naucza filozofii jogi. 

Czym jest joga dla mnie? Dokładnie tym, co znaczy samo słowo. Słowo „joga” wywodzi się z sanskryckiego słowa „yuj” (judż) co oznacza unia, jedność, zjednoczenie. Unia pomiędzy ciałem, umysłem i duchem. Zanim dowiedziałem się tego porostu praktykowałem ćwiczenia jogi i okazjonalnie praktykowałem pranayamy oraz medytację, ale już wtedy czułem jak to dobrze na mnie działa. Moja praktyka była nieregularna, miewałem dłuższe przerwy. W tym okresie praktykowałem sam, nie miałem nauczyciela, który by mnie prowadził. Dopiero gdy bardzo zmęczyłem moje ciało i umysł przez życie w pośpiechu i napięciu, trafiłem na szkołę Sivanandy Jogi.

Sivananda Joga jest to klasyczna joga.

Swoją nazwę wzięła od nazwiska jednego z największych joginów Indii w XX wieku, Swamiego Sivanandy. Po raz pierwszy na zachód metodę tą przywiózł jeden z jego uczniów Swami Vishnu Devananda. Stworzył on sieć popularnych na całym świecie ośrodków praktykowania i nauczania Sivanandy Yogi.Swami Sivananda uważał, że w dzisiejszym świecie ludzie najbardziej potrzebują relaksu, dlatego opracował technikę jogi w której właśnie głęboki relaks i wewnętrzny spokój są głównym celem. Klasyczna lekcja zaczyna się od ćwiczeń oddechowych – pranajamy.  Następnie kolejno wykonujemy 12 podstawowych asan, pomiędzy którymi jest krótka relaksacja. Lekcja kończy się głęboką relaksacją.

Jest to forma hatha jogi z holistycznym podejściem.

Dzięki praktyce wzmacniamy ciało i utrzymujemy je w zdrowiu, ale także dbamy o nasze mentalne samopoczucie. Wykonujemy asany bez przyrządów takich jak paski, liny czy klocki. Na salach nie ma luster, a zajęcia odbywają się z zamkniętymi oczami. Koncentrujemy się na głębokim oddechu oraz rozluźnieniu ciała.

 

Nasi Nauczyciele:

Swami Sivananda (1887 – 1963)

“Służ. Kochaj. Dawaj. Oczyszczaj. Medytuj. Realizuj” 

Jeden z wielkich indyjskich mistrzów jogi dwudziestego wieku. Swami Sivananda przez życie odczuwał potrzebę pomocy ludziom, więc został lekarzem. Swoją ścieżkę duchową zaczął gdy uznał, że ludzie potrzebują także pomocy duchowej. Był autorem ponad 200 książek na temat jogi w języku angielskim. Wyszkolił wielu wybitnych uczniów, którzy odegrali znaczącą rolę w propagowaniu klasycznej jogi na zachodzie i w Indiach.

Swami Vishnu-devananda (1927 – 1993)

„Uncja praktyki jest lepsza niż tona teorii.”

Uczeń Swamiego Siwanandy, który w 1957 został wysłany przez swojego mistrza żeby uczyć jogi: „Jedź na Zachód, ludzie czekają”. Przez kolejne 35 lat Swami Vishnu-devananda zakładał centra jogi na całym świecie. Jego życiową misją był, ogólnoświatowy pokój. Był przekonany, że pokój na świecie nie może zaistnieć bez uprzedniego osiągnięcia wewnętrznego pokoju przez ludzi.

Swami Vishnudevananda nauczał klasycznej jogi w pięciu podstawowych punktach:

  1. Prawidłowe ćwiczenia
  2. Prawidłowe oddychanie
  3. Prawidłowa relaksacja
  4. Prawidłowa dieta
  5. Pozytywne myślenie i medytacja

 

Zapraszamy do przeczytania artykułu na temat Swamiego Vishnu-dewanandy, który ukazał się w magazynie Yoga & Ayurveda Artykuł