Kicheri jest tradycyjnym daniem ajurwedyjskim. Jest to pełnowartościowy, a przy tym bardzo lekkostrawny i sycący posiłek. Zalecany jest szczególnie dla osób, które mają słabsze trawienie i przyswajanie, są w trakcie kuracji oczyszczającej (np. panchakrama), dla dzieci i osób starszych. Bardzo dobre danie dla joginów.

Składniki: 1 filiżanka ryżu basmati, ok.100 g 1 filiżanka mung dalu, ok. 100 g 10 filiżanek gorącej wody 1 łyżka masła klarowanego 1 łyżeczka kminu 1 łyżeczka czarnej gorczycy 1/2 łyżeczki kurkumy sól do smaku

  1. Ryż i dal przepłukać na sitku, namoczyć na min. 1 godz, a następnie odcedzić.
  2. W garnku o grubym dnie rozgrzać masło. Robimy to uważnie, żeby masło miało odpowiednią temperaturę i nie spaliło się. Po chwili dodać kmin i gorczycę. Kiedy gorczyca zacznie „strzelać”, dodać ryż i mung dal. Dobrze wymieszać.
  3. Dolać gorącą wodę, kurkumę i sól do smaku.
  4. Gotować na wolnym ogniu około 45 min, aż ziarenka ryżu i dalu dobrze się rozgotują do półpłynnej konsystencji. W takiej postaci kicheri jest najbardziej lekkostrawne.

Podawać z posiekaną zieloną pietruszką, odrobiną masła klarowanego i posiekanego imbiru, według uznania.

Share This