IMG_8789

Psychologia ajurwedyjska – część 1

O czym to w ogóle jest?

Psychologia ajurwedyjska to dział Ajurwedy, który dotyczy umysłu.

Objaśnia w jaki sposób trzy dosze: Vata, Pitta i Kapha objawiają się na poziomie umysłu. 

Ajurweda podchodzi do zdrowia i do człowieka całościowo.

Jednym tchem troszczy się o ciało, o umysł i o duszę.

Ale najpierw przygląda się każdemu z tych aspektów osobno.

Po to, żeby dobrze zrozumieć jakie dosze dominują na poziomie ciała, a jakie na poziomie umysłu.

Wielu klientów, którzy do mnie przychodzą na konsultacje są zdziwieni tym, że mogą być kimś innym na poziomie ciała, a kimś innym na poziomie umysłu.

Tym bardziej, że skoro trafili na Ajurwedę, to mieli nadzieję na holistyczne ujęcie.

Ta dwoistość ciała i umysłu nie do końca mieści im się w głowie.

 

Zarazem intuicyjnie czują tą dwoistość jeszcze zanim do mnie trafią.

Na konsultacjach słyszę często

Zrobiłam sobie test. Wyszło mi, że jestem Pittą, a przecież ja jestem taką Vatą!

Albo na odwrót

Zrobiłam sobie test. Wyszło mi, że jestem Vatą, a przecież jestem taką Pittą!

Czują, że wyniki testu nie są adekwatne do tego jak sami siebie rozumieją.

Czują siebie nieco inaczej niżby to wynikało z opisu w testach i książkach.

 

Kiedy spotykam się z klientem po raz pierwszy na konsultacji, to przyglądam się obu aspektom.

Potem dopiero składam to w jedną całość.

Dzięki temu widzę jak jego umysł, myśli i emocje wpływają na jego ciało.

Widzę też jak ciało wpływa na jego umysł.

Z tego poziomu daję mu zalecenia.

Wyraźnie tłumaczę, które z tych zaleceń bardziej odnoszą się do ciała, a które bardziej do umysłu.

 

Na czym polega ta dwoistość?

Wytłumaczę to na przykładzie Joli.

To bardzo klarowny przykład osoby, która wygląda jak Kapha, a mentalnie jest Vatą.

Jola wygląda jak Kapha.

Tak jak Kapha ma piękne regularne i obfite kształty, duże migdałowe oczy, lekko zaokrąglony nos, wydatne usta, piękne, gęste włosy.

Obfitość widać na każdym poziomie jej fizyczności.

Często też w zaokrąglonych biodrach, figurze gruszki z pełnymi, kobiecymi biodrami i udami.

 

Na poziomie umysłu Jola ma sporo Vaty.

Jest pełna lekkości, niepokoju, jest bardzo rozmowna, towarzyska.

Może wydawać się powierzchowna.

Nie jest pewna siebie, powątpiewa w swoją urodę.

W szczególności nie jest zadowolona ze swojej wagi.

Ciągle się gdzieś łapie, za coś się szczypie, narzeka, że tu ma za dużo, a tam chciałaby mieć mniej.

Często ma za sobą długą historię odchudzania, najczęściej nieskutecznego.

Krótko mówiąc, jej portret psychologiczny nie przystaje do tego, jak ona wygląda.

 

Zanim się odezwie, robi określone wrażenie.

A kiedy już się odezwie i usłyszymy jak ona myśli, działa, jak się wypowiada, to okazuje się, że jest zupełnie inna niż nam się wydaje.

Takich osób jest sporo.

Zupełnie inaczej funkcjonują jeśli chodzi o fizyczność, o wygląd i problemy z tym związane,

a zupełnie inaczej na poziomie psychicznym i emocjonalnym.

 

Mało znana 

Diagnoza psychologiczna w Ajurwedzie jest trochę zaniedbana.

Skrótowo i powierzchownie opisana w książkach.

Mało poruszana na kursach, które wprowadzają w tematykę Ajurwedy.

Nie dość jasno przedstawiona.

Najczęściej wymieszana z diagnozą cech fizycznych.

Do jednego worka wrzucone są cechy Vaty dotyczące fizyczności i emocjonalności.

Robi się z tego groch z kapustą i trudno ustalić co jest czym.

 

Z mojego doświadczenia wynika, że ta diagnoza jest kluczowa.

Typów mieszanych, które są inne na poziomie ciała, niż na poziomie psychiki, jest naprawdę bardzo wiele.

Innymi słowy, rzadko spotykam osoby, które są w tych dwóch sferach „symetryczne”.

Najczęściej spotykam osoby, które są trochę tym, a trochę tym.

Być może taka jest specyfika osób, które się interesują Ajurwedą.

Czują to zróżnicowanie i szukają lepszego zrozumienia siebie…

 

IMG_8789

 

Dodaj komentarz