Jakie uczucia wywołuje w Tobie myśl o delegowaniu obowiązków? Masz zaufanie do ludzi, z którymi współpracujesz? Budujesz zespół czy bronisz się przed taką formą rozwoju firmy rękami i nogami? W tym podcaście odpowiadam na pytania o tworzeniu zespołu, komunikacji i rozpoznawaniu współpracowników. Myślę, że to odcinek bardzo na czasie, gdyż jestem świeżo po Ajurweda Summit 2021 – wydarzeniu, które było kwintesencją pracy zespołowej.
Rozmowę przeprowadził ze mną Wojtek Bartosik, współzałożyciel firmy Strengths Community. Wojtek zawodowo zajmuje się talentami i uwalnianiem mocnych stron. Jak nikt inny wie, co jest ważne podczas budowania zespołu, jak wykorzystać indywidualne umiejętności pracowników i sprawić, by wszystko działało jak dobrze naoliwiona maszyna.
Przełam się
Nie zaczniesz budować zespołu, wchodząc w ten proces z negatywnym nastawieniem. Jeśli masz spore opory przed dzieleniem się pracą, zastanów się, z czego to wynika.
Przyczyna często może tkwić w naszym dzieciństwie i dorastaniu w poczuciu zagrożenia. To mógł być alkohol w domu rodzinnym, mniej lub bardziej agresywne zachowania lub zwyczajny brak zrozumienia ze strony dorosłych.
Bardzo często pierwszym krokiem do zbudowania zespołu jest przepracowanie tych trudnych doświadczeń.
Komunikuj
Słowo „komunikacja” pochodzi od łacińskiego communicare, oznaczającego „dzielenie się”. Odpowiednia, tj. klarowna i otwarta komunikacja, to podstawa dobrych, zrównoważonych relacji. Na każdym poziomie – od domu rodzinnego począwszy, na miejscu pracy skończywszy.
Twoi bliscy nie mają umiejętności czytania w myślach. Nie wymagaj tego również od swoich współpracowników. Ustalcie standardy komunikacji. Nie możesz zakładać, że każdy ma takie jak Ty.
Rozpoznaj
Jeśli budujesz biznes, to wiesz najlepiej, jak on ma wyglądać i jakie wartości ma reprezentować. Dokładnie tak samo myśl o doborze współpracowników. Postaraj się wyczuć, kto będzie wspierać Twoją drogę i kto będzie pasować do charakteru Twojej działalności.
Różnorodność jest wspaniała, ale ta wspaniałość kończy się w momencie, gdy musisz tracić czas na przekonywanie kogoś do swojej idei lub sposobu działania.
Na szczęście w większości przypadków sprawdza się zasada: podobne przyciąga podobne. Dlatego jeśli będziesz pewna tego, co chcesz i jak chcesz, to przyciągniesz odpowiednie osoby.
Brak zaufania do ludzi oraz chęć nadmiernej kontroli ma swoje źródło. Ta przyczyna często instaluje się w nas bardzo wcześnie i jest w naszej podświadomości. To znaczy, że możesz czytać różne mądre podręczniki na temat przywództwa, ale Twój rdzeń zapamiętał, że niebezpiecznie jest ufać innym i najlepiej jest mieć sprawę w swoich rękach. W naszej kulturze i naszym kraju często jest to związane z wzrastaniem w środowisku, które generuje poczucie zagrożenia.
Maria Nowak-Szabat
Co czeka na Ciebie w tym odcinku?
- O byciu pod ścianą i na granicy przepracowania (4:50)
- Zaufanie w biznesie (12:00)
- Współtworzenie w Agni Ajurweda (18:00)
- Ważność komunikacji w zespole (23:10)
- O rozpoznaniu osób, które budują zespół (28:20)
- Praca z talentami (33:30)
Powiązane treści:
- Jeśli prowadzisz holistyczny biznes, lub przymierzasz się do niego, zapraszam Cię do oferty biznesowej Agni Ajurweda. Już niebawem rozpocznie się II edycja programu Ajurweda dla Ciebie i Twojego biznesu.
Podobało Ci się? Zasubskrybuj, podziel się opinią, podaj dalej
Jeśli podobało Ci się to, co usłyszałaś, rozpuść wici w sieci swoich znajomych, subskrybuj i zostaw swoją rekomendację na Apple Podcasts, dzięki czemu inne osoby łatwiej dotrą do mnie i do Ajurwedy.
Podcast jest dostępny również na Spotify oraz w Google Podcasts.
Dziękuję Ci bardzo serdecznie i do usłyszenia w kolejnym odcinku podcastu.