Kicheri

To szybki i prosty sposób na lekkie, balansujące wszystkie dosze, danie. Kicheri jest głównym posiłkiem podczas Panchakarmy, ale można je jeść również na co dzień. Podstawowy przepis jest niezmienny, ale można dodawać do niego odpowiednie dla naszej dominującej doszy dodatki. 

Składniki:

  • pół filiżanki ryżu Basmati
  • pół filiżanki Mung dalu (lub 1/4 jeśli chcesz zrobić bardziej lekkostrawną wersję)
  • około 5 filiżanek gorącej wody
  • 1 łyżka masła klarowanego
  • pół łyżeczki kminu
  • pół łyżeczki czarnej gorczycy
  • 1/4 łyżeczki kurkumy
  • sól do smaku

1. Na początku wypłucz ryż i dal na sitku. Jeśli masz taką możliwość, namocz je minimum na godzinę, a następnie odcedź.

2. W garnku o grubym dnie rozgrzej masło klarowane. Zrób to uważnie, żeby masło miało odpowiednią temperaturę i nie przypaliło się. Po chwili dodaj kmin i gorczycę. Kiedy gorczyca zacznie strzelać, dodaj ryż i mung dal, dobrze wymieszaj.

3. Dolej gorącą wodę, kurkumę i posól do smaku.

4. Gotuj na wolnym ogniu około 30 – 45 minut aż ziarenka ryżu i dalu dobrze się rozgotują do pół płynnej konsystencji. W takiej postaci kicheri jest najbardziej lekkostrawne. Serwuj z odrobiną masła klarowanego, zieloną pietruszką i posiekanym imbirem.

 


Dopiero zaczynasz poznawać Ajurwedę? Obejrzyj moje bezpłatne nagranie Pierwsze kroki w Ajurwedzie

Jeśli interesuje Cię kuchnia ajurwedyjska, zajrzyj na naszym blogu do kategorii “Przepisy”