Czy akceptujesz siebie? I co wspólnego z tym pytaniem ma Ajurweda?
Podcast Agni Ajurweda #239: Celebrowanie Miłości w naszej społeczności, cz. 1. 
23 marca 2024
Podcast Agni Ajurweda #240: Celebrowanie Miłości w naszej społeczności, cz. 2.
30 marca 2024

Czy akceptujesz siebie? I co wspólnego z tym pytaniem ma Ajurweda?

27 marca 2024

Przedstawiam Ci kolejny wpis z cyklu „Artykuł absolwentki Szkoły Ajurwedy”. Agnieszka Osika jest nie tylko absolwentką czołowej polskiej Szkoły Ajurwedy, ale także miłośniczką psychologii ajurwedyjskiej. Przeczytaj o życiu w zgodzie ze sobą w ujęciu Ajurwedy. 

Co znaczy żyć w zgodzie ze sobą? Czy jesteś zadowolona ze swojego obecnego życia? Czy czerpiesz z niego satysfakcję i głębokie poczucie szczęścia? 

Zastanawiając się nad złożonością ludzkiego ciała, bardzo dużą rolę odgrywają w nim emocje. Ponieważ to właśnie emocjonalność wpływa na jakość ludzkiego życia, na to, jakie podejmuje decyzje i jak w efekcie kształtuje się jego życie.

Dosza na poziomie umysłu

Ajurweda rozróżnia trzy dosze: doszę Vata, Pitta i Kapha. Każda z nich reprezentuje inne jakości na poziomie ciała, umysłu i emocji. 

Oprócz dosz na poziomie umysłu ważne jest rozróżnienie stanów emocjonalnych, w jakich mogą się te dosze znajdować, a więc sattwa, radżas i tamas.

Sattwa jest stanem lekkości, w którym człowiek jest spokojny, uważny, przeżywa doświadczenia z akceptacją, bez oceniania, uprzedzeń, żyje w zgodzie ze sobą i w tym stanie może korzystać w pełni ze swojego potencjału i talentów.

Radżas jest stanem pobudzenia, w którym człowiek podejmuje działanie, jest aktywny, rozwija się, przyswaja różne informacje, analizuje, popełnia błędy, może wtedy odczuwać frustrację.

Tamas jest stanem ociężałości, impasu, w którym człowiek jest zastany, ospały, nie podejmuje działań, bo nie chce mu się lub nie widzi sensu działania. Jest to również stan, w którym osoba się nie rozwija, tkwi w tych samych schematach, zachowaniach. Często są to zachowania destrukcyjne lub autodestrukcyjne, wiążące się z agresją w stosunku do innych i siebie.

O Vacie

Każda z dosz, czyli Vata, Pitta i Kapha może występować w każdym z trzech stanów. 

Vata w stanie sattwy jest empatyczna, ma otwarte serce, z każdym potrafi się porozumieć,. Łatwo odnajduje się w nowych sytuacjach, jest elastyczna i potrafi się dopasować. 

Szybko się ekscytuje do nowych rzeczy, do siebie i do świata podchodzi z poczuciem humoru i z dystansem. Musi uważać, bo jej serce na dłoni powoduje, że staje się łatwym celem krytyki. Można ją mocno zranić, ponieważ krytykę przyjmuje do siebie.

Vaty w radżasie często czują się niepewnie, są niezdecydowane, nadpobudliwe, pełne niepokoju i lęku. Ich działania są chaotyczne i nie potrafią dokończyć rozpoczętych zadań. Trudno im się skupić, obwiniają się z różnych powodów, są krzykliwe i nerwowe.

Vaty w stanie tamasu mają duże wahania nastrojów, są zamknięte w sobie, mogą wpadać w stany lękowe, depresyjne, paranoiczne. Zachowują się autodestrukcyjnie. 

O Picie

Pitta w stanie sattwy ma analityczny, logiczny i błyskotliwy umysł. Jest konkretna i zdecydowana. Wie, czego chce. Zadania wykonuje z dużą starannością. 

Jest odważna, nastawiona na sukces i ma cechy lidera. Jest również ciepła i przyjazna, dzięki niej inni czują się wyjątkowo.

Pitta w stanie radżasu jest zbyt skupiona na celu, chce wszystko kontrolować i nikogo nie słucha. Ma skłonność do agresji, okrucieństwa i mściwości. Bywa lekkomyślna, przewrażliwiona, honorowa i egoistyczna.

Pitta w stanie tamasu ma osobowość destrukcyjną, stosuje mowę nienawiści, często miewa konflikt z prawem, typ mafioza.

O Kaphie

Kapha w stanie sattwy jest spokojna, kochająca, empatyczna, zadowolona z życia, stabilna. Jest również opiekuńcza, wspierająca i umiejąca wybaczać.

W stanie radżasu Kapha staje się kontrolująca i chciwa. Pojawia się potrzeba gromadzenia różnych rzeczy. 

W stanie tamasu u Kaphy ujawnia się ociężałość na poziomie ciała i umysłu – cały dzień mogłaby nic nie robić. Staje się nieczuła, wyobcowana, może oszukiwać. Ma poczucie utknięcia w miejscu i nie potrafi się z niego wydostać. W tym stanie ciężko jej zmienić swoje nawyki i zachowania.

Cały wachlarz możliwości

Każdy człowiek przejawiający cechy Vaty, Pitty czy Kaphy, posiada w sobie pełen wachlarz emocji i zachowań w różnych stanach. Kiedy jest uważny i obserwuje swoje emocje i zachowania, potrafi rozróżnić stan, w jakim się aktualnie znajduje.

Problem pojawia się wówczas, kiedy nie akceptuje wszystkich jakości, jakie są przypisane do danej doszy. Wtedy wybiera sobie tylko kilka cech, zachowań czy emocji, które są dla niego łatwe.

Stłumione dosze

Często zdarza się, że człowiek chowa w sobie trudne do przeżycia i zaakceptowania emocje, nie pokazując ich na zewnątrz. Taki stan Ajurweda nazywa stłumieniem doszy.

Stłumienie Vaty powoduje, schowanie do wewnątrz jakości Vaty, a pokazywanie na zewnątrz jakości Pitty i Kaphy. 

Dzieje się tak zazwyczaj wtedy, kiedy Vata, która w stanie sattwy wychodzi do innych z sercem na dłoni, zostanie zraniona. Wówczas bardzo to przeżywa i z obawy przed następnym atakiem ze strony innych, woli się schować i nie narażać więcej na przykre doświadczenia. 

Chowa swoje serce, swoją wrażliwość i przywdziewa na siebie pancerz ochronny, niczym rycerz zbroję, stając się oschła, nieprzystępna i zdystansowana do otoczenia.

Dosza Pitta ma w sobie dużo ognia, emocje i reakcje są szybkie, pełne temperamentu. Pitta może szybko podejmować decyzje i być przy tym bardzo serdeczna. Może równie szybko i celnie wbić przysłowiową szpilkę tak, aby sprawić komuś ból. 

Kiedy człowiek posiadający jakości Pitty, nie akceptuje ich w sobie z całym dobrodziejstwem inwentarza, może stłumić swoją Pittę. Wtedy ta złość, która dominuje u Pitty, jest schowana do środka. 

Mając w sobie dużo gniewu i niewyrażonej złości, tłumiąc w sobie te emocje, na zewnątrz wydaje się oazą spokoju, a wewnątrz kipi od nadmiaru i intensywności doznawanych przeżyć.

Dostęp do potencjału

Stłumienie doszy powoduje, że człowiek traci dostęp do swojego potencjału i pozostałych jakości danej doszy w stanie sattwy. Ludzie, którzy tłumią emocje, przestają być sobą. Stają się kimś innym, zakładają maski, wchodzą w rolę, którą sami dla siebie wymyślili. Kierują się tym, jak mają wyglądać w oczach innych, jak chcą być przez nich postrzegani, a swoją prawdziwą naturę i wrażliwość chowają głęboko w sobie.

Takie zachowania powodują, że człowiek z czasem staje się sfrustrowany, zagubiony, z ogromnym poczuciem niesprawiedliwości i niezrozumienia ze strony innych. A niewyrażone emocje często przyczyniają się do powstawania różnych dolegliwości i chorób w ciele, które mogą rozwijać się latami, jeśli człowiek żyje, nie akceptując siebie i bojąc się pokazać swoją prawdziwą naturę.

Zrozumienie siebie

Dlatego tak ważna jest praca nad sobą, nad zrozumieniem siebie, swoich zachowań i emocji, bo to właśnie one są kompasem, który prowadzi do podejmowania decyzji w życiu. 

Praca z emocjami pozwala odkryć siebie na nowo, zrozumieć swoje zachowania i zaakceptować siebie takimi, jakimi jesteśmy. Tylko będąc sobą w pełni, możesz w pełni korzystać z darów i talentów, które posiadasz, dla dobra siebie i innych.

Agnieszka Osika

*Agnieszka Osika jest żoną, mamą i po wielu latach szukania swojego celu w życiu, odnalazła go dzięki Ajurwedzie. Idąc za głosem intuicji, postanowiła zostać konsultantką Ajurwedy. Dzięki Psychologii ajurwedyjskiej odkryła siebie na nowo, z miłością i zrozumieniem swoich mocnych i słabych stron. W Ajurwedzie fascynuje ją głębia tej wiedzy, a jednocześnie prostota i łatwość zastosowania jej w życiu codziennym. Agnieszka jest absolwentką Szkoły Ajurwedy części pierwszej i drugiej.

––––––––––––––––––––––––

  • Zapraszam Cię na bezpłatne szkolenie „Spokój Umysłu z Ajurwedą” Czekają na Ciebie cztery treściwe nagrania oraz niespodzianki w postaci bonusów do ściągnięcia na Twój komputer. Zapisy na tej stronie.
  • Chciałabyś tak, jak Agnieszka zostać konsultantką Ajurwedy? Marzy Ci się połączenie ścieżki zawodowej z Ajurwedą? A może chcesz poznać Ajurwedę całościowo w teorii i praktyce? Zapraszam Cię do czołowej polskiej Szkoły Ajurwedy, tutaj znajdziesz dalsze informacje. 
  • Jeśli lubisz rozmowy o Ajurwedzie, ciekawi Cię ajurwedyjski dialog na istotne tematy, lub chcesz zobaczyć Ajurwedę z kobiecej i męskiej perspektywy, to zapraszam Cię na nasz kanał na YouTube i rozmowy Ajurweda Pełną Parą. Zapraszamy tutaj

Powiązane wpisy

Zapisz się na listę oczekujących

Zapisz się na listę oczekujących

Zapisz się na listę oczekujących