Vata – zalecenia dla umysłu

Zalecenia, służące balansowaniu Vaty w ciele i w umyśle mają część wspólną, ale momentami różnią się od siebie. Jest to o tyle ważne, że są osoby, które mając ciało Kaphy, a posiadają umysł Vaty. Takie przypadki zdarzają się bardzo często.

Kiedy patrzę na taką osobę, i zrobię jej test na Prakriti (test na doszę) to wychodzi, że w 100% jest Kaphą. Co ciekawe – na poziomie mentalnym, czyli w umyśle i emocjach widać bardzo dużo Vaty. W takiej sytuacji kładając zalecenia dla takiej osoby trzeba uwzględnić obie dosze.

Zalecenia dla ciała, będą dotyczyć przede wszystkim Kaphy z uwzględnieniem Vaty, natomiast zalecenia związane z umysłem (bardzo ważny czynnik w chorobach psychosomatycznych), będą zaleceniami dla Vaty.

Uświadamianie tej różnicy to esencja dawania zaleceń i esencja mojej pracy z ludźmi. Jeśli ktoś ma w sobie Vatę na poziomie umysłu to dostanie zalecenia do mentalnego balansowania tej doszy, nawet jeśli na poziomie ciała balansowania wymaga zupełnie inna dosza.

Vata – zalecenia dla umysłu:

1. Rytm, czyli ustalone godziny na pracę, jedzenie i odpoczynek

Ustalony plan i stały rytm sprawiają, że Vata nie musi podejmować decyzji „na gorąco”. To bardzo mocno redukuje stres psychiczny oraz stres związany z podejmowaniem decyzji.

Czuje spokój wiedząc w jakich godzinach ma czas na pracę, o jakiej porze są przerwy na jedzenie i odpoczynek. Planowanie eliminuje moment zawahania, decydowania i niewiadomego. To kluczowe dla balansowania Vaty w umyśle.

2. Regularny sen i cisza

Bez względu na to co się dzieje, Vata potrzebuje regularnej pory snu. W parze ze snem idzie potrzeba regularnego przebywania w ciszy.

3. Praktyka mauny

Mauna to słowo zapożyczone z jogi oznaczające praktykę niemówienia. Nie chodzi mi o coraz modniejszą w Polsce praktykę vipassany czyli kilkudniowego odosobnienia w milczeniu.

Vata potrzebuje takiego momentu w ciągu dnia, kiedy nie mówi i nie rozmawia w szerokim tego słowa znaczeniu: z samą sobą, z mężem, z kotem, czy z Facebookiem. Po prostu przebywa w ciszy. To jest piękna praktyka, która balansuje umysł.

4. Relaksowanie się

Vata może wybrać tę formę, która najbardziej jej odpowiada, najlepiej z nią rezonuje i sprzyja relaksacji.

Może to być: muzyka relaksacyjna, ćwiczenia wyciszające, medytacja w ruchu, przebywanie w spokojnym otoczeniu, drzemki czy po prostu odpoczynek na kocu.

Relaks to wszelkie zabiegi służące regeneracji układu nerwowego, i sprzyjające przełączeniu się na układ parasympatyczny. To jest stan, który najbardziej Vacie służy.

5. „Może nie ma tu zasięgu, ale jest świetne połączenie”

Ten obrazowy cytat znalazłam kiedyś na Facebooku. Piękne zdjęcie lasu, a pod spodem powyższy podpis. Warte zapamiętania.

Idąc do lasu, czy do parku Vata niechętnie porzuca kontakt z ludźmi, choćby przez internet. A jeśli to zrobi, to… zyskuje coś niesamowicie głębokiego czyli połączenie z naturą.

Vata jest delikatna i wrażliwa, więc bycie w przyrodzie bardzo szybko ją balansuje. Otoczona zielenią, naturą, obserwująca ptaki, liście, drzewa, słońce, chłonie spokój.

Nawet jeśli pozostanie troszkę rozdygotana, rozbiegana, czy rozkojarzona, to odniesie z takiej wyprawy ogromne korzyści.

6. Częste spacery w naturze w ciszy

Można połączyć to zalecenie z praktyką mauny. Przyroda i cisza są najlepszymi przyjaciółkami Vaty.

7. Umiarkowane korzystanie z internetu

Weź sobie to do serca – zwłaszcza w godzinach wieczornych. Wchodzenie na pocztę, sprawdzanie maila przed snem, przeglądanie Facebooka, szukanie inspiracji na Pintereście, ale również czytanie wiadomości na portalach informacyjnych.

Wszystko to wiąże się z przetwarzaniem dużej ilości bodźców wzrokowych i informacji, które nie sprzyjają balansowaniu Vaty.

8. Skoncentrowanie się na jednym zadaniu i kończenie projektów

Czy Vata jest w czymś dobra? Czy jest jakiś jeden obszar, który u niej nie szwankuje? Tak, jest jeden obszar, w którym absolutnie zawsze można liczyć na Vatę – jest nim kreatywność. Vata jest po prostu kreatywna z natury.

Mogłaby zarabiać wymyślaniem nowych rzeczy. Jeśli istnieją na świecie takie zawody, które polegają na kreowaniu pomysłów, to na pewno uprawia je Vata. Emituje ona więcej pomysłów, niż ma czasu i sił na ich realizację.

Dlatego najważniejszym zaleceniem dla niej jest wybranie jednego, głównego projektu. Skoncentrowanie się na nim i doprowadzenie do zakończenia.

Wiem, czasami jest to trudne, bo Vata zupełnie nie wie na czym się skupić. Moja podpowiedź – wybierz mały, krótkoterminowy projekt, który stosunkowo szybko ukończysz, co da Ci poczucie sukcesu, wzmocni Cię, doda Ci odwagi do realizacji większego projektu.

Nie zaczynaj od dużego, trudnego projektu, bo wtedy łatwo się zniechęcić. Jeśli nie wystarczy Ci wytrwałości, albo zabraknie umiejętności, to ciężko będzie o motywację do działania. Zastosuj metodę małych kroków, i sięgaj po coraz trudniejsze, bardziej złożone projekty, aż nauczysz się doprowadzać je do końca.

9. Upust kreatywności

Czy rodzaj kreatywnej twórczości ma znaczenie? Zupełnie nie. Wszystko jedno czy Vata będzie malowała, tańczyła, rzeźbiła, lepiła z gliny, piekła, czy gotowała. Ważne, żeby w ogóle to robiła, dzieląc się darem kreatywności z innymi ludźmi.

10. Radość z życia

Vata ma tendencje do zamartwiania się. Ma pomarszczone czoło z charakterystycznymi poprzecznymi paskami. Jest wiecznie zajęta martwieniem się o to co było, o to co będzie, i czy wszystko się ułoży.

Zalecenie dla zamartwiającej się Vaty: ciesz się tym, i bądź wdzięczna za to co masz. Poczuj i zobacz tę chwilę, w której jesteś. Doceń ją.

11. Dzielenie się troskami i problemami

Vata, która z pozoru jest otwarta i komunikatywna, w rzeczywistości jest skryta, i nie potrafi dzielić się tym, co naprawdę ją dotyka i porusza.

Droga Vato, naucz się dzielić swoimi troskami. Nie musisz mieć mnóstwa ludzi wokół siebie. Wystarczy jedna, czy dwie zaufane osoby.

Ważne, abyś miała kogoś, z kim będziesz mogła podzielić się swoimi problemami i zmartwieniami, kogoś kto wysłucha Cię na głębszym poziomie. Kogoś z kim będziesz mogła podzielić się rzeczami, które są poufne, intymne i osobiste.

12. Bycie wysłuchanym

Vata ma potrzebę bycia wysłuchaną, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Często na konsultację u mnie przychodzą Vaty, które korzystały przez jakiś czas z terapii, i mają poczucie, że ta terapia za dużo nie zmieniła w ich życiu. Ale zapominają o tym, że dała im poczucie bycia wysłuchanym, czyli, że ktoś słucha tego, co mają do powiedzenia.

13. Bycie częścią wspólnoty

Dla Vaty ważne jest poczucie bycia częścią jakiejś większej wspólnoty. Rodzaj wspólnoty zależy tylko i wyłącznie od samej Vaty. Może być to wspólnota religijna, albo wspólnota skoncentrowana na określonym celu, np. zbiórka pieniędzy na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, lub grupa działkowców.

Poczucie wsparcia daje Vacie samo bycie częścią większej całości, identyfikowanie się z innymi ludźmi i działanie na rzecz wspólnych celów oraz dla większego dobra.

14. Dużo miłości i doceniania na co dzień

Jeśli jesteś Vatą, sama możesz dawać sobie tę miłość. Mów do siebie ciepło. Dzisiaj moja znajoma Vata przypomniała mi o pięknej deklaracji miłości, którą praktykuje. Codziennie powtarza sobie w myślach: „Kocham siebie, lubię siebie, jestem swoim najlepszym przyjacielem”. Ta afirmacja pochodzi z książki Beaty Pawlikowskiej.

Swoją drogą to przykład na dużą ilość Vaty, wykorzystanej w konstruktywny sposób. Historia jej życia pokazuje, że Vata, która w pewnym momencie mogła ją zniszczyć, dała jej naprawdę niesamowitą moc kreowania. Pisząc to, patrzę na półkę, na której stoi kilka książek Pani Beaty. Ta kobieta nie przestaje mnie zdumiewać. Bądź dla siebie dobra, i pamiętaj, aby mówić do siebie w pozytywny sposób.

Jeśli dzielisz życie z kimś, kto ma więcej Pitty, jest ostrzejszy, i skłonny do krytykowania, to upominaj się o czułe komunikaty. Proś i pytaj: „Powiedz mi jak mnie kochasz”, albo „Powiedz mi proszę coś miłego”, „Przytul mnie”. Buduj takie nawyki i relacje z ludźmi, aby dostawać to, czego potrzebujesz.

15. Nie za dużo obowiązków i odpowiedzialności

Jeśli jesteś Vatą, to nie możesz mieć zbyt wielu obowiązków i zbyt dużo odpowiedzialności, bo jest to dla Ciebie mocno obciążające. Jesteś zmęczona i wyczerpana.

Jeśli masz w sobie element Vaty i chcesz go zbalansować, to zadbaj, aby nie mieć zbyt dużo na głowie.

16. Odpuszczanie przeszłości – każdy dzień to nowy początek

Vata ma tendencje do życia przeszłością, na której mocno się koncentruje. Kiedy wstajesz rano, pomyśl sobie: „To jest nowy początek, to jest nowy dzień, nie istotne co się zdarzyło wcześniej – wczoraj, pięć lat temu, dziesięć lat temu. Dzisiaj jest nowy dzień i nowa szansa na to, żeby przeżyć go tak jak chcę”. To bardzo ważne.

17. Koncentracja na rozwiązaniach, a nie na zmartwieniach

Przy okazji tego zalecenia dotykam istoty coachingu. W czasie pracy z ludźmi jako coach zdrowia, koncentruję się na przyszłości. To jest różnica między coachingiem, a psychoterapią, która patrzy wstecz i tam szuka przyczyny niepowodzeń.

Coaching zadaje pytania i patrzy w przyszłość… Co mogę zrobić dziś, żeby jutro dostać to, czego chcę? I to jest istotą zaleceń dla Vaty. Jeśli masz jakiś problem, to koncentruj się na tym co możesz zrobić.

Jeśli nie wiesz, wykorzystaj swój dar komunikatywności, kreatywności, zapytaj, porozmawiaj, podziel się. Na pewno ktoś Ci w tym pomoże.

18. Unikanie samokrytycznych myśli, krytyki i porównywania siebie z innymi

Z natury Vata lubi porównywać z innymi, albo brać winę na siebie. I w tych porównaniach zawsze wypada niekorzystnie.

Kochana Vato, na początek obserwuj te myśli. Zrezygnowanie z nich po trzydziestu latach nie jest takie proste. Na początek po prostu je obserwuj, a potem zobaczysz co dalej można z nimi zrobić.

19. Dystans do tego, co mówią inni

Zawsze może zdarzyć się, że ktoś Cię skrytykuje, albo powie coś nieprzyjemnego. Są takie osoby, w typie choleryków, które w przypływie złości potrafią rzucić mocnym słowem, a potem szybko o tym zapominają.

Te osoby mają w sobie Pittę. Urażona Vata pamięta, i rozpamiętuje taką sytuację w nieskończoność. Nawet kiedy zasypia, powtarza sobie te bolesne słowa w myślach.

Vato, dobra rada dla Ciebie – miej dystans do tego, co inni mówią na Twój temat.

 


Jesteś ciekawa jakie są zalecenia, aby zbalansować Vatę na poziomie ciała? Sprawdź artykuł Vata – zalecenia dla ciała

Jeśli brakuje Ci czasu na zagłębienie się w poszczególne artykuły, zajrzyj do wpisu Zalecenia dla Vaty w pigułce