Pitta – zalecenia w pigułce

Poniżej znajdziesz zestaw użytecznych wskazówek, które pomogą Ci zrównoważyć Pittę na poziomie czynników, które ją podnoszą. To propozycja małych zmian, które łatwo możesz wprowadzić w codziennym życiu. Dzięki nim szybko poczujesz różnicę i poczujesz się lepiej. Przede wszystkim:

 

1. Odpuść. Odpocznij. Ochłódź się

To najważniejsze zalecenia dla Pitty. Odpuść: odpowiedzialność, kontrolę, bycie poważnym, bycie sztywniakiem, zarządzanie wszystkim i wszystkimi.

Odpuść sobie i odpocznij. Usiądź na chwilę, zrelaksuj się, zajmij się czymś przyjemnym. Nic nie mów, nic nie rób. Po prostu pobądź przez chwilę bez aktywności.

Ochłódź się. Zjedz coś, co Cię ochłodzi, otwórz okno, wyjdź na zewnątrz, zdejmij jedną warstwę ubrań. Obniż temperaturę w pomieszczeniu, a zobaczysz, jak szybko Pitta zacznie się uspokajać. Zapisz to sobie i przetestuj w momencie, kiedy Twoja Pitta się podniesie.

W życiu rodzinnym zdarza się to bardzo często, np. kiedy wchodzisz w sytuację konfliktów, albo wymianę zdań z partnerem.

Sytuacja, w której irytujemy się, złościmy, zaczynamy na siebie krzyczeć albo jesteśmy dla siebie ostrzy i nieprzyjemni to właśnie podniesiona Pitta.

Przypomnij sobie wtedy te trzy słowa: odpuść to co możesz, odpocznij chwilę, weź głęboki oddech i ochłódź się. Zobaczysz, że to zdziała cuda.

 

2. Odpowiednia dieta

Polecam Ci łagodne smaki w posiłkach. Jedzenie, które nie jest mocno przyprawione, zbyt słone i kwaśne. Jest lekkie, i niezbyt tłuste. Dla Pitty idealne są dania warzywne, gotowane na parze, lekko uduszone oraz sałatki.

Twórca surowej diety „raw food”, Maximillian Bircher-Benner, jest Pittą i to bardzo nadmiarową. Nieraz zastanawiałam się co by było, gdyby nie stosował takiej diety. Obawiam się, że mógłby być bardzo destrukcyjnym człowiekiem.

Dla Pitty surowe rzeczy są jak najbardziej wskazane, gdyż neutralizują jej bardzo mocny ogień. Pitta ma za dużo ognia, a ponieważ trawienie surowego pożywienia go wymaga, to trawiąc surowe produkty ochładza się od wewnątrz.

 

3. Posiłki o stałych godzinach

To bardzo ważny element planu dnia Pitty, która ma zdolności organizacyjne i spokojnie może
o to zadbać. Po to, aby mieć czas na śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Robiąc to, co jest możliwe. Dostosowując posiłki do swojego rytmu dnia i stylu pracy.

W trakcie konsultacji podsuwam ludziom proste patenty na to, w jaki sposób znaleźć czas na jedzenie pracując w miejscu, w którym przerwa w pracy jest bardzo krótka. Jak się zorganizować, aby zjeść coś wartościowego. Zaufaj mi, jest to możliwe, choć czasem wymaga trochę wysiłku.

 

4. Małe porcje jedzenia

Pitta doświadcza spadków poziomu cukru we krwi, czyli napadów tzw. wilczego głodu. Rzuca się wtedy na jedzenie i je na zapas. Dlatego sztuką jest jedzenie mniej, i o stałych godzinach.

Wyrobienie tego nawyku trwa w czasie. Daj sobie chwilę i podejdź do tematu na relaksie. Nie załamuj się, jeśli nie działa to od razu. Daj sobie miesiąc, dwa, trzy, a może nawet i rok. Zobaczysz, za jakiś czas zdziwisz się w jakim miejscu jesteś z postępami.

 

5. Kontakt z naturą

To szalenie istotna sprawa dla Pitty. Bycie w naturze pozwala jej odpuścić, wyciszyć się i zrelaksować. Pitty bardzo często lubią uprawiać sport poza domem. Na przykład chodzą po górach, zwłaszcza na samotne wyprawy. Lub jeżdżą na nartach, ponieważ uwielbiają być na stoku, i szusować w absolutnej ciszy.

Nawet, kiedy przebywają w przyrodzie, zawszez pojawia się element aktywności. Pitta nie lubi bezczynnie siedzieć pod drzewem i patrzeć w niebo. Dlatego ekspozycja na kojące działanie natury jest dla niej taka ważna.

 

6. Umiarkowanie w pracy

Pitta ma tendencje do bycia pracoholiczką. Ważne, żeby zdała sobie z tego sprawę i w miarę możliwości osłabiała tę tendencję.

 

7. Robienie sobie przerw 

Pitta potrafi tak się zakręcić i zapętlić, pracując nawet do 12 godzin bez przerwy! Potem kończą się jej baterie i pada zmęczona do granic możliwości.

Szybko się regeneruje, więc następnego dnia robi to samo. Taka postawa na przestrzeni lat sprawia, że jej organizm Pitty staje się mocno wyczerpany.

8. Nie przegrzewanie się

Istnieją różne skuteczne sposoby na schłodzenie się w upalne dni, łącznie z polewaniem się zimną wodą. Przyda Ci się odrobina kreatywności w dbaniu o to, aby się nie przegrzewać.

 

9. Masaż olejem

To dobra wieść dla wszystkich fanów oleju kokosowego – wychładza i jest bardzo wskazany dla Pitty. Zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie.

Jeśli jesteś Vatą, która ma zmarznięte i wychłodzone kończyny to olej kokosowy nie jest dla Ciebie. Olej kokosowy jest teraz na fali, i dużo mówi się o jego zaletach. Nie porusza się tematu termiki oleju kokosowego, a to bardzo ważna kwestia.

Drugim olejem, polecanym dla Pitty, jest olej słonecznikowy. Jest bardziej neutralny – nie rozgrzewa, a delikatnie chłodzi.

 

10. Sport

Pitta potrzebuje ruchu, ponieważ w ten sposób pozbywa się nadmiaru energii. Jeśli nie ma odpowiedniej ilości ruchu, to skumulowany nadmiar energii znajduje ujście np. w utrudnianiu i uprzykrzaniu życia innym ludziom.

Jeśli Pitta ma karnet na siłownię, ukochany rower albo jakąkolwiek inną formę ruchu, która sprawi, że może rozładować nadmiar energii, będzie to dużą korzyścią dla jej związku.

 

11. Pranajama

To to nauka oddechu, który uspokaja umysł i równoważy układ nerwowy.

Najprostsza wersja to wdech jedną dziurką, wydech drugą, i ponownie wdech tą drugą, a wydech pierwszą. Oddychamy naprzemiennie, czyli raz prawym, a raz lewym nozdrzem. Można to robić w wersji z zatrzymaniem lub bez zatrzymania pomiędzy oddechami. Pełna wersja Pranajamy to wdech, zatrzymanie i wydech.

Jeśli jesteś ciekawa dokładnej instrukcji to wpisz na Youtube hasło: Anuloma Viloma, czyli po polsku „oddychanie naprzemienne”. Znajdziesz tam instrukcje jak ułożyć palce i jak wykonywać oddychanie.

Bardzo polecam Ci pełną, 10-minutową wersję wykonywaną w siadzie skrzyżnym, albo chociaż 5-7 powtórzeń tego oddechu, jako krótką przerwę. Ta praktyka najszybciej i najpiękniej balansuje Pittę.

 

12. Masaż punktów Marma

Punkty Marma znajdują się na całym ciele, i są odpowiedzialne za przepływ i pozyskanie energii z otoczenia.

To masaż, podczas którego uwalniamy tłumione emocje za pomocą głębokiego oddechu.

Teraz już wiesz, dlaczego jest to ważne zalecenie dla Pitty.

 

13. Oczyszczanie wątroby i jelit

To najważniejsza kuracja oczyszczająca dla Pitty. Tak jak wspominałam wcześniej – miejscem, w którym Pitta rezyduje w naszym ciele, w środkowym odcinku układu trawiennego.

Zioła wskazane do balansowania Pitty:

  • Triphala – świetnie poprawia kondycję wątroby, układu trawiennego, a zatem również skóry i oczu.
  • Amalaki – kwaśne ajurwedyjskie zioło, bardzo wskazane dla Pitty.
  • Brahmi – nazywane „złotem Indii”, jest naprawdę bardzo cennym ziołem. Odżywia układ nerwowy.
  • Shatavari – świetnie działa szczególnie na kobiety.
  • Neem (miodla indyjska) – zioło o antybakteryjnym, przeciwgrzybicznym, przeciwzapalnym i przeciwpasożytniczym działaniu.
  • Sok z aloesu – działa chłodząco na organizm. Koniecznie zwróć uwagę na zawartość cukru – niektóre napoje aloesowe dostępne na rynku miewają tyle cukru co Coca-Cola.

 

14. Przyprawy odpowiednie dla Pitty

Pitta powinna używać przypraw w małych ilościach, i to raczej takich, które nie rozgrzewają zbyt mocno. Należą do nich:

  • Zielona kolendra – ma właściwości wychładzające. Jest bardzo dobrym substytutem dla pietruszki (zielona pietruszka rozgrzewa). W sezonie letnio-jesiennym zielona kolendra jest coraz częściej dostępna w Polsce.
  • Koper włoski – neutralna przyprawa. Można ją pić w celu lekkiego ogrzania, ale to zdecydowanie nie szkodzi.
  • Kurkuma – używaj w małych ilościach. Działa przeciwzapalnie, a to pięta achillesowa Pitty.
  • Kmin – zalecany w małych ilościach.
  • Lukrecja – mocno obniża kwasowość. To bardzo mocno zasadowa przyprawa, polecana szczególnie w formie naparów i herbatek. Wskazana w trakcie kuracji oczyszczającej.
  • Szafran – to przyprawa, która pobudza agni, ale jednocześnie nie podnosi Pitty.

 

Pittą się bywa

Podsumowując, Pittą często się bywa, bo to dosza, która łatwo się podnosi i wytrąca z równowagi.

Nawet, jeśli masz w sobie przede wszystkim Vatę czy Kaphę, obserwuj jak zachowuje się Twoja Pitta. Zalecenia balansujące tę doszę wdrażaj nawet na krótko – choćby na tydzień czy kilka dni.

Obserwuj też Pittę u swoich krewnych, znajomych, czy dzieci. Temat analizy dosz u dzieci jest szalenie ciekawy. Jeśli potrafisz zdiagnozować swoje dziecko, możesz uniknąć naprawdę wielu nieprzyjemnych sytuacji w życiu.

Przekonałam się o tym obserwując moją córkę Jagódkę. Jeśli szanujemy jej możliwości, potrzeby i ograniczenia związane z tymi doszami, to mamy szansę doświadczyć życia w harmonii.

Gdybyśmy nie znali Ajurwedy, to nie potrafilibyśmy przypisać jej zachowań właściwościom poszczególnych dosz, tylko np. złośliwości czy temu, że jest małą terrorystką.

Z tą wiedzą łatwiej jest nam żyć, i łatwiej zarządzać tym wszystkim, co dzieje się w domu, a co za tym idzie – łatwiej i spokojniej wychowywać nasze dzieci.

 


Wprowadź w swoje życie więcej harmonii i sprawdź jak wyglądają zalecenia dla Pitty na poziomie umysłu

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co wytrąca Pittę z równowagi, zajrzyj do wpisu Co podnosi Pittę?